torsdag 15. januar 2009

# 3 og 4 - American Brown Ale



Slik det fremgår av navnet snakker vi nå om en brun eller mørk ale.Fargen kommer av mørkere malttyper som mørk Crystalmalt og litt Sjokolademalt.Denne malten gir i tillegg til nydelig farge også smak og aroma av karamell, kaffe og kanskje litt mørk sjokolade..Dette ølet kalles amerikansk brown ale ettersom det er kraftigere humlet enn den opprinnelige britiske brown alen. Jeg digger humlearoma, så derfor ble det amerikansk brown ale denne gang.

Brown ales generelt varierer fra dyp amber til brun i fargen. Karamell- og sjokoladesmak er fremtredende, på grunn av det ristede maltet. Brown ales fra nordøst England pleier a være sterke og ha et sterkt perg av malt, ofte nøtt, mens de fra det sørlige England oftere er mørkere, søtere og ha lavere alkoholinnhold. Nord Amerikansk brown ale er oftere tørrere enn sine engelske motparter, med hint av sistrus aroma, bitterhet og en medium fylde på grunn av Amerikanske variasjoner i humlen. Fruktighet fra ester er motvirket. Når ølet serveres nedkjølt, kan man oppleve at ølet kan bli litt uklart.


Min "ABA" (American Brown Ale) er selvfølgelig ufiltrert og flaskekarbonert slik det meste ølet jeg brygger. Filtrering fjerner gjær og uklarheter men også mye smak. Jeg tilsetter et pulver av Irish Moss. Irsk tang på norsk. Denne tangen har den egenskapen at når den kokes sammen med vørteren de siste 15 minuttene av koketiden så binder den til seg proteiner og annet kjafs som skilles ut og synker til bunnen av gryta ved rask nedkjøling etter kok. Ølet mitt blir nesten alltid krystallklart og jeg synes derfor det er synd å fjerne god smak ved filtrering. (derfor har jeg ikke kjøpt filtreringsutstyr).



Ingen kommentarer: