torsdag 15. januar 2009

Gjæringstanker

Jeg startet som de fleste andre hjemmebryggere med gjæringsbøtter i plast.
Disse får man f.eks kjøpt på Europris for ca kr 100,- i tillegg trenger man en gjærlås ca kr 5,- og kanskje en tappekran til ca kr 35,- Da har man et ypperlig gjæringskar som er lett å klargjøre, rengjøre og stable bort.


MEN jeg er rimelig gal etter blanke ting (bling bling), spesielt rustfritt og syrefast, så da jeg så Blichmann's Fermenator for første gang skjønte jeg at jeg ikke kom til å bli lykkelig med mindre jeg fikk kloa i et par av Dem.  Skjebnen ville det slik at en stakkars hjemmebrygger som hadde importert et par av disse tankene kjøpte seg utstyr som gjorde det tungvint å bruke slike tanker i bryggeprosessen sin. Jeg og bryggekompisen min la penger på bordet og hentet dem ved første anledning.

Hvis ikke disse er vakre så vet ikke jeg..


Hva er det som er så flott med disse tankene?
For det første er de laget av rustfritt stål med syrefaste detaljer her og der.
De er enkle å holde rene, de avgir ikke smak uansett hvor lenge sekundæren står på en slik tank.
De er tøffe se på, gode å holde rundt, flotte å godsnakke til.
De er enkle å ta prøver av uten å åpne lokk og risikere infeksjoner. Man åpner bare litt på kranen nest neders og klart øl renner i strie strømmer. 
Vil man bruke gjærkaka på et annet brygg tapper man bare dette ut i bunnen.
Vil man bruke denne tanken til sekundærgjæring, tappes også gjær ut i bunnen og man unngår autolyse.

Den svarte saken på høyreside er en PT-100 probe som jeg festet til tanken med tape og isolerte den med en svamp og mer tape. På den måten kunne jeg lese av hvilken temperatur innholdet hadde, isolert fra varmen ellers i rommet. Gjæringen i seg selv utvikler seriøst mye varme, jeg har en idee til controllerstyrt kjølesløyfe for å holde konstant temperatur i tanken, men jeg har ikke hatt tid til å sette ideen ut i livet ennå..  


Tanken er fylt med Sterkrens-løsning (Sitronsyre)fra Petit Agentur som er et genialt middel å desinfisere med. Det er godkjent for næringsmidler og syren går over i vann når den er "ferdig", så man slipper å spyle med vann etterpå.  Vi har ikke hatt en eneste infeksjon i bryggeriet ennå, bank i bordet.


Ingen kommentarer: