mandag 19. januar 2009

Kjølespiral


Dette er vørterkjøleren som brukes for å bråkjøle vørteren etter endt koketid. 


Vørteren må kjøles så fort som overhodet mulig for å få en bra "coldbreak" som feller ut proteiner og annet rask vi ikke ønsker å få med oss videre i prosessen. Ettersom det er tilsatt Irish Moss 15 min før kokeslutt vil kjølingen føre til at proteiner osv skiller seg fra vørteren og synker til bunnen av kokekaret. En dårlig Coldbreak vil blandt annet føre til chill haze - ølet blir tåkete når det settes i kjøleskapet. Det smaker ingenting av denne tåken, men ølet ser mindre innbydende ut.

Det sies at ølet bør kjøles ned til gjæringstemperatur (15-20 grader for Ale og 8-10 grader for Pils/lager) i løpet av 60 min. Jeg synes dette høres lenge ut og gjør alt jeg kan for å kjøle så fort som overhodet mulig. Med dyppkjøleren min klarer jeg dette på 15-20 min. Jeg vurderer å lage enda en kjøler for å effektivisere kjølingen.

Nedkjølingen har flere formål enn å felle ut uønskede proteiner o.l. Så lenge ølet er varmt (80-30 grader) er det et lett bytte for bakterier og infeksjoner. Det er derfor viktig å få kjølt ned fort til gjæringstemperatur og ikke la noe være borti den avjkølte vørteren som ikke er desinfisert. 

Ølet mitt blir i de fleste tilfeller krystallklart, men av og til får jeg litt chill haze og legger skylden på den "lange" nedkjølingen. 

Ingen kommentarer: